کاربرد فیلتر هوا
کاربرد دستگاه فیلتر هوا :
فیلتر هوا در انواع مختلف و با کارایی های متفاوت وجود دارد.
اما به طور کلی مهم ترین کاربرد فیلتر هوا و در واقع اصلی ترین کاربرد آن، تصفیه هوا و به دام انداختن ذرات موجود در هوا است.
از فیلترهوا در مناطق مختلف و در دستگاه ها و وسایل گوناگون استفاده می شود،
اما عمدهترین کاربرد فیلتر هوا برای استفاده در اچویایسی و خودروها است.
در ادامه برخی از کاربرد فیلتر هوا را برای شما کاربران عزیز شرح می دهیم.
یکی از موارد عمومی کاربرد فیلتر هوا، استفاده از برخی از انواع فیلتر هوا نظیر فیلتر هوا کاغذی در موتور و کابین خودرو است.
استفاده از فیلتر هوا برای موتور مانع از ورود گرد و غبار به داخل موتور،
و در نتیجه موجب سوخت صحیح در اتومبیل می شود و نقش به سزایی در کاهش میزان مصرف سوخت خودرو دارد.
از دیگر کاربرد فیلتر هوا استفاده آن در کابین خودرو است که باعث پاکسازی هوای ورودی به داخل کابین و اتاق خودرو می شود.
از فیلترهوا در دستگاه های مختلف نیز استفاده می شود که می توان از میان آنها به دستگاه هایی نظیر:
ماشین چمن زنی، فیلتر هوا در جاروبرقی، فیلتر هوا در کولر گازی، دستگاه تصفیه هوا و دستگاه فیلتر هوا اشاره کرد.
در تمام این دستگاه ها معمولا از انواع فیلتر هوا برای پاکسازی و به دام انداختن ذرات موجود در هوا استفاده می کنند.
دیگر کاربرد فیلتر هوا در مصارف پزشکی و به ویژه اتاق های قرنطینه است.
در مصارف پزشکی بیشتر از فیلتر هوا یونی و یا اشعه uv استفاد می شود.
این موارد تنها برخی از کاربرد فیلتر هوا است که در اینجا گفته شد.
فیلتر هوا مصارف بسیاری دارد و می توان از آن در بسیاری از دستگاه ها به صورت بهینه استفاده کرد.
کاربرد فیلتر هوا در صنایع اچویایسی :
کاربرد فیلتر هوا مورد استفاده در صنایع اچویایسی با توجه به میزان بازدهی در چهار دسته طبقهبندی میشوند:
فیلترهای با بازدهی پایین :
این فیلترها توانایی جذب ذرات تا ۵۰ میکرون را دارا هستند.
جنس این پالایهها میتواند از فایبرگلاس، پشم شیشه یا مواد چسبندهای به نام تاکیفایر باشد.
عیب این فیلترها این است که به مرور زمان قطعات آن از بستر فیلتر جدا شده و بازدهی بشدت پایین میآید.
کاربرد این فیلترها بیشتر به عنوان پیش فیلتر است.
فیلترهای با بازدهی متوسط :
این فیلترها قابلیت جذب ذرات ۵ تا ۱۰ میکرون را داشته و جنس آنها معمولاً از پلی استر یا الیاف کتان-پلی استر میباشد.
این فیلترها بیشتر بهصورت چیندار هستند که این ویژگی باعث میشود،
سطح بیشتری برای جداسازی ذرات از هوا وجود داشته باشد،
هرچند این ویژگی باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان هوا و افزایش افت فشار میگردد.
بازده این فیلترها با توجه به معیار سنجش نقطهای گرد و غبار حداکثر برابر با ۳۰ درصد است.
فیلترهای با بازدهی بالا :
فیلترهای با بازدهی بالا توانایی جذب ذرات تا ۳/۰ میکرون را دارند،
و بازده آنها بین ۳۰ تا ۹۸ درصد بر مبنای معیار سنجش نقطهای گرد وغبار است.
فیلتر کیسهای، فیلترهای با بستر صلب و فیلترهای با صفحات حلقوی داخلی در این دسته از فیلترهای هوا قرار میگیرند.
فیلترهای با بازدهی بسیار بالا :
این فیلترها برای کاربردهای خاص مانند اتاقهای عمل بیمارستانها، آزمایشگاهها،
و اتاقهای تمیز صنعتی بهکار میروند و توانایی جذب ذرات تا ۱۲/۰ میکرون را دارند.
فیلترهای هپا و اولپا در این دسته از فیلترها قرار میگیرند و بازدهی آنها تا ۹۹۹۹/۹۹ درصد نیز میرسد.
چرا بايد فيـلتر هوا را تعويض کنم و هزينهاي بابت آن بپردازم؟
مگر خودرو مثل انسان بوده که هواي کثيف روی آن تاثير بگذارد؟ يا مگر خودرو نيز بايد هوای تميز استفاده کند؟
همان طور که در مسير منزل هستيد احساس می کنيد شتابگيری خودرو بسيار بهتر شده است.
بعد از مدتی متوجه می شويد مصرف سوخت نيز به حالت اول رسيده و گويا از قبل نيز کمتر شده است.
شايد جوابي نه چندان دقيق در مقابل سوال خود دريافت کرده باشيد اما هنوز جواب دقيق آن را نميدانيد؟
همانطور که ذکر شد در اين هفته ميخواهيم به موضوع فيلترينگ هوا پرداخته و اين موضوع را بررسي کنيم.
فيلترينگ در معني لغوي به معني تصفيه کردن و پاک کردن است. حال ممکن است اين تصفيه کردن بر روي هر سيالي انجام شود.
در اين هفته ما قصد داريم به تصفيه کردن هوا و تميز کردن آن در خودرو دقيقتر نگاه کرده و نقش فيلتر هوا را به درستي بيان کنيم.
همان طور که ذکر شد تمامي موتورهاي احتراق داخلي همانند بدن انسان تنفس کرده و هواي تميز و پر اکسيژن را مکيده
و در مقابل گازهاي ديگري چون دياکسيد کربن و مونواکسيد کربن هيدروکربنهاي نسوخته و … را بيرون ميدهد.
اما نکته مهم در اينجا اين است که همانطور که در بدن انسان آلودگي هوا قبل از ورود توسط موهاي بيني و مخاط آن گرفته ميشود،
در موتور هم آلودگي هوا توسط فيلتر هوا گرفته شده و سپس هواي تميز وارد ميشود.
نیاز به وجود فیلتر هوا :
با بزرگشدن شهرها و زياد شدن آلودگيهاي مختلف و از طرفي حساس بودن قطعات مكانيكي موتور در حين كار،
نياز به وجود فيلتر هوا و ورود هواي بدون ناخالصي به محفظه احتراق بيشتر احساس ميشود.
انواع آلودگيهاي محيطي مثل دود خروجي اگزوز وسايل نقليه احتراقي و يا گرد و غبار هوا در شهرها،
و همچنين دودهاي خروجي كارخانه هاي صنعتي و … همگي مواردي هستند که بايد قبل از ورود به موتور گرفته شوند.
به طور كلي ذرات وارد شده به فيلتر هوا قطرهاي مختلفي دارند و بين ۰٫۱ ميكرون (گردههاي كوچك)،
تا ۲ ميليمتر (ذرات شن ميتوانند باشند كه تقريباً ۷۵درصد از ذرات داراي قطري بين ۵ تا ۱۰۰ ميكرون دارند.
جرم موادي كه در فيلتر، طي زمان روشن بودن موتور به جا ميمانند به شرايط آب و هوايي كه خودرو در آن استفاده ميشود بستگي دارد.
همچنين به کيفيت فيلتر نيز بستگي داشته که بسيار مهم است.