x تبلیغات
web master

کاربرد فیلتر هوا

کاربرد دستگاه فیلتر هوا :

فیلتر هوا در انواع مختلف و با کارایی های متفاوت وجود دارد.
اما به طور کلی مهم ترین کاربرد فیلتر هوا و در واقع اصلی ترین کاربرد آن، تصفیه هوا و به دام انداختن ذرات موجود در هوا است.
از فیلترهوا در مناطق مختلف و در دستگاه ها و وسایل گوناگون استفاده می شود،
اما عمده‌ترین کاربرد فیلتر هوا برای استفاده در اچ‌وی‌ای‌سی و خودروها است.
در ادامه برخی از کاربرد فیلتر هوا را برای شما کاربران عزیز شرح می دهیم.

یکی از موارد عمومی کاربرد فیلتر هوا، استفاده از برخی از انواع فیلتر هوا نظیر فیلتر هوا کاغذی در موتور و کابین خودرو است.
استفاده از فیلتر هوا برای موتور مانع از ورود گرد و غبار به داخل موتور،
و در نتیجه موجب سوخت صحیح در اتومبیل می شود و نقش به سزایی در کاهش میزان مصرف سوخت خودرو دارد.
از دیگر کاربرد فیلتر هوا استفاده آن در کابین خودرو است که باعث پاکسازی هوای ورودی به داخل کابین و اتاق خودرو می شود.

از فیلترهوا در دستگاه های مختلف نیز استفاده می شود که می توان از میان آنها به دستگاه هایی نظیر:
ماشین چمن زنی، فیلتر هوا در جاروبرقی، فیلتر هوا در کولر گازی، دستگاه تصفیه هوا و دستگاه فیلتر هوا اشاره کرد.
در تمام این دستگاه ها معمولا از انواع فیلتر هوا برای پاکسازی و به دام انداختن ذرات موجود در هوا استفاده می کنند.

دیگر کاربرد فیلتر هوا در مصارف پزشکی و به ویژه اتاق های قرنطینه است.
در مصارف پزشکی بیشتر از فیلتر هوا یونی و یا اشعه uv استفاد می شود.
این موارد تنها برخی از کاربرد فیلتر هوا است که در اینجا گفته شد.
فیلتر هوا مصارف بسیاری دارد و می توان از آن در بسیاری از دستگاه ها به صورت بهینه استفاده کرد.

کاربرد فیلتر هوا

کاربرد فیلتر هوا در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی :

کاربرد فیلتر هوا مورد استفاده در صنایع اچ‌وی‌ای‌سی با توجه به میزان بازدهی در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

فیلترهای با بازدهی پایین :

این فیلترها توانایی جذب ذرات تا ۵۰ میکرون را دارا هستند.
جنس این پالایه‌ها می‌تواند از فایبرگلاس، پشم شیشه یا مواد چسبنده‌ای به نام تاکیفایر باشد.
عیب این فیلترها این است که به مرور زمان قطعات آن از بستر فیلتر جدا شده و بازدهی بشدت پایین می‌آید.
کاربرد این فیلترها بیشتر به عنوان پیش‌ فیلتر است.

فیلترهای با بازدهی متوسط :

این فیلترها قابلیت جذب ذرات ۵ تا ۱۰ میکرون را داشته و جنس آن‌ها معمولاً از پلی استر یا الیاف کتان-پلی استر می‌باشد.
این فیلترها بیشتر به‌صورت چیندار هستند که این ویژگی باعث می‌شود،
سطح بیشتری برای جداسازی ذرات از هوا وجود داشته باشد،
هرچند این ویژگی باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان هوا و افزایش افت فشار می‌گردد.
بازده این فیلترها با توجه به معیار سنجش نقطه‌ای گرد و غبار حداکثر برابر با ۳۰ درصد است.

فیلترهای با بازدهی بالا :

فیلترهای با بازدهی بالا توانایی جذب ذرات تا ۳/۰ میکرون را دارند،
و بازده آن‌ها بین ۳۰ تا ۹۸ درصد بر مبنای معیار سنجش نقطه‌ای گرد وغبار است.
فیلتر کیسه‌ای، فیلترهای با بستر صلب و فیلترهای با صفحات حلقوی داخلی در این دسته از فیلترهای هوا قرار می‌گیرند.

فیلترهای با بازدهی بسیار بالا :

این فیلترها برای کاربردهای خاص مانند اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها،
و اتاق‌های تمیز صنعتی به‌کار می‌روند و توانایی جذب ذرات تا ۱۲/۰ میکرون را دارند.
فیلترهای هپا و اولپا در این دسته از فیلترها قرار می‌گیرند و بازدهی آن‌ها تا ۹۹۹۹/۹۹ درصد نیز می‌رسد.

چرا بايد فيـلتر هوا را تعويض کنم و هزينه‌اي بابت آن بپردازم؟

مگر خودرو مثل انسان بوده که هواي کثيف روی آن تاثير بگذارد؟ يا مگر خودرو نيز بايد هوای تميز استفاده کند؟
همان‌ طور که در مسير منزل هستيد احساس می کنيد شتاب‌گيری خودرو بسيار بهتر شده است.
بعد از مدتی متوجه می شويد مصرف سوخت نيز به حالت اول رسيده و گويا از قبل نيز کمتر شده است.
شايد جوابي نه چندان دقيق در مقابل سوال خود دريافت کرده باشيد اما هنوز جواب دقيق آن را نمي‌دانيد؟
همان‌طور که ذکر شد در اين هفته مي‌خواهيم به موضوع فيلترينگ هوا پرداخته و اين موضوع را بررسي کنيم.

فيلترينگ در معني لغوي به معني تصفيه کردن و پاک کردن است. حال ممکن است اين تصفيه کردن بر روي هر سيالي انجام شود.
در اين هفته ما قصد داريم به تصفيه کردن هوا و تميز کردن آن در خودرو دقيق‌تر نگاه کرده و نقش فيلتر هوا را به درستي بيان کنيم.
همان‌ طور که ذکر شد تمامي موتور‌هاي احتراق داخلي همانند بدن انسان تنفس کرده و هواي تميز و پر اکسيژن را مکيده
و در مقابل گازهاي ديگري چون دي‌اکسيد کربن و مونو‌اکسيد کربن هيدرو‌کربن‌هاي نسوخته و … را بيرون مي‌دهد.

اما نکته مهم در اينجا اين است که همان‌طور که در بدن انسان آلودگي هوا قبل از ورود توسط موهاي بيني و مخاط آن گرفته مي‌شود،
در موتور هم آلودگي هوا توسط فيلتر هوا گرفته شده و سپس هواي تميز وارد مي‌شود.

نیاز به وجود فیلتر هوا :

با بزرگ‌شدن شهرها و زياد شدن آلودگي‌هاي مختلف و از طرفي حساس بودن قطعات مكانيكي موتور در حين كار،
نياز به وجود فيلتر هوا و ورود هواي بدون ناخالصي به محفظه احتراق بيشتر احساس مي‌شود.
انواع آلودگي‌هاي محيطي مثل دود خروجي اگزوز وسايل نقليه احتراقي و يا گرد و غبار هوا در شهرها،
و همچنين دودهاي خروجي كارخانه هاي صنعتي و … همگي مواردي هستند که بايد قبل از ورود به موتور گرفته شوند.
به طور كلي ذرات وارد شده به فيلتر هوا قطرهاي مختلفي دارند و بين ۰٫۱ ميكرون (گرده‌هاي كوچك)،
تا ۲ ميلي‌متر (ذرات شن مي‌توانند باشند كه تقريباً‌ ۷۵‌درصد از ذرات داراي قطري بين ۵ تا ۱۰۰ ميكرون دارند.
جرم موادي كه در فيلتر‌، طي زمان روشن بودن موتور به جا مي‌مانند به شرايط آب و هوايي كه خودرو در آن استفاده مي‌شود بستگي دارد.
همچنين به کيفيت فيلتر نيز بستگي داشته که بسيار مهم است.

ادامه مطلب

ادامه مطلب

فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوای خودرو وسيله ای است که بر سر راه هوای ورودی به موتور قرار می گيرد و ذرات و ناخالصی های موجود در هوا را جذب می کند همچنین ميزان هوای مجاز ورودی به موتور را تنظيم می کند.
بدون
فيلتر هوای خودرو مقادير بسيار زيادی از ذرات آلاينده، قادرند اجزای مهم موتور مانند: سوپاپ ها ،ياتاقان ها ،رينگ های پيستون و بدنه داخلی سيلندر را شديداً دچار سايش و فرسايش نمايند.
ذرات بسیاری در هوای ورودی به موتور وجود دارد که در صورت عدم جلوگيری از ورود آن ها به موتور باعث بروز
صدمات جدی به موتور می گردند،
فیلتر هوای خودرو از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيری کرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت از موتور می گردد.

فیلتر هوای خودرو

عملکرد فیلتر هوای خودرو :

فیلتر هوای خودرو یکی از عناصر سیستم تامین سوخت خودرو به حساب می آید.
سوخت ماده ای است که یک وسیله نقلیه موتوری با انرژی ناشی از آن کار می کند و معمولا رساندن سوخت از باک به موتور فرایند پیچیده ای است.
سیستم سوخت معمولا از اجزایی چون باک، کاربراتور یا انژکتور، هواکش، ساسات، پمپ مکش بنزین یا گازوئیل،
فیلتر (هم فیلتر هوا و هم فیلتر سوخت)، واشر سوخت و سایر اجزای دیگر تشکیل می شود.
هوای مکیده شده به داخل موتور به نسبت معینی با سوخت ترکیب می شود تا بیشترین راندمان را تولید کند.

محل قرارگیری فیلتر هوای خودرو :

محل قرارگیری فیلتر هوای خودرو و شکل آن در اتومبيل های مختلف، متفاوت است.
در صورتی که فیلتر هوای خودرو در اين جايگاه به درستی قرار نگيرد و درزهای آن به طور صحيح بسته نشود،
هوای ورودی به جای عبور از سطح کاغذ از ميان درزها، وارد موتور شده و عمل فيلتراسيون انجام نمی شود.
در نتيجه به مرور زمان با ورود انواع ذرات معلق در هوا به درون موتور ،علاوه بر فيلتراسيون نامناسب،
آسيب های بسيار جدی به بدنه سيلندر ها و پيستون ها وارد می آيد.

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ساخت خط تولید فیلتر هوا

برای آماده سازی خط تولید فیلتر هوا به وسیله ماشین آلات، دستگاه ها و تجهیزات گوناگونی وجود دارد.
برای ساخت خط تولید فیلتر هوا به روش دستی، مواردی همچون پلی، ايزو، کاغذ چين خورده استاندارد فيلتر هوا،
کاغذ خام فيلتر هوا، دی ام اف، چسب کاغذ فيلتر هوا و توری فيلتر هوا مورد نیاز است.

فیلتر هوا

خط تولید فیلتر هوای خودرو :

دستگاه خط تولید فیلتر هوای خودرو مواد مصرفی را پس از ذوب کردن به صورت اتوماتیک در قالب ها تزریق کرده
سپس در حین خروج مواد از هد دستگاه میز سی ان سی اقدام به هم زدن و تکان دادن مواد داخل قالب می نماید
پس از آن کاغذ چین خودرو را داخل قالب چفت کرده و پس از گذشت زمان مورد نیاز برای خشک شدن مواد داخل قالب،
فیلتر هوای تولید شده را از داخل قالب خارج می نماید.

ادامه مطلب

روش كار دستگاه اتوماتيك فيلتر هوا

دستگاه هاي اتوماتيك فيلتر هوا :

لطفا قبل از خريد دستگاه هاي توليد فيلتر هوا مطالب ذيل را بدقت خوانده و سپس تصميم بگيريد :
بعضي از شركت ها دستگاه نيمه اتومات را به نام دستگاه تمام اتومات و بعضي ميز ) CNCمخفف كنترلر نمريكال كامپيوتر ) را بدون ميكروكنترلر و PLC  
،مي فروشندكه اين ميز با پمپ باد و يا با دست حركت مي كند.
مشاهده شده شركتهايي در دستگاه توليد فيلتر هوا از ساپورت دريل استفاده مي نمايند و از نا آگاهي افراد سوء استفاده نموده و نام CNC  بر روي آن مي گذارند.

قيمت ميز CNC با PLC و موتور SERVO حدودا ۶ ميليون تومان است.
موتور SERVO نوعي از موتورهاي خاص و الكتريكي است كه با هدف به كارگيري در موارد بسيار خاص،
به ويژه دستگاه توليد فيلتر هوا و چين كن كاغذ فيلتر از نوع اتوماتيك، طراحي مي شود.

حتي بعضي از شركتها به صورت خنده داري دستگاه دستي را با كمي تغييرات مانند:
شبيه سازي با بشكه و پمپ كولر آبي بنام دستگاه نيمه اتومات با قيمت بالاي ۵ ميليون تو بازار مي فروشند
.
اخيرا دستگاهايي تحت عنوان دستگاه توليد فيلتر هوا اتوماتيك در سايتهاي كه ظاهرشان نشان دهنده باطنشان است،
(فقط نام ما را با نام خود جايگزين كرده اند!) ديده شده كه متاسفانه توسط افرادي ناشي به اصطلاح ساخته شده ،
كه سعي دارند خود را در اين صنعت ولو، به قيمت متضرر شدن ديگران امتحان كنند
.

دستگاه هاي توليد فيلتر هوا

دستگاه هاي توليد فيلتر هوا صنعتي در مقابل دستگاه هاي توليد فيلتر هوا دانشجويي :

متاسفانه در قسمت به اصطلاح CNC اين اقلام از وسايل آماده اي چون PLC و يا لوگو غير صنعتي با صفحه HMI به همراه محورهاي آماده پيچي،
و برنامه اي آماده استفاده شده كه استفاده از اين اقلام فقط در پروژهاي دانشجوي كاربرد دارد و صنعتي نمي باشد.
در حالي كه در سيستم هاي صنعتي از مكانيك
CNC گرفته تا سخت افزار و نرم افزار آن بايد كاملا مهندسي بوده،
و با توجه به مقتضيات كاري باشد كه از آن سيستم مي خواهيم.
بي گمان شما هيچ دستگاه صنعتي معتبري را مشاهده نخواهيد كرد كه در آن از چنين تركيبي استفاده شده باشد.

عده اي ديگر پا را از اين فراتر گذاشته و از صفحات نمايشگر بزرگ كه هيچ كاربرد منطقي،
براي آن تعريف نشده و فقط جهت نشان دادن روشن يا خاموش شدن يك موتور!!
يا باز و بسته شدن يك شير !! (و مي گويد صفحه كانلا فارسي
(استفاده مي شود،
قصد دارند اين فكر را در ذهن مشتري القاء كنند كه دستگاه ما مكانيزه است،
درست مانند اين است كه ما به يك كولر آبي صفحه
HMI وصل كنيم و بگويم كولر گازي است.
HMI واسطه بين انسان و ماشين مي باشد كه در دستگاه توليد فيلتر هواي ماشين بسيار كاربرد دارد.
از HMI براي مانيتور كردن و مشاهده پارامترهاي دستگاه تزريق فوم فيلتر هوا، چين كن كاغذ اتوماتيك،
و در كل خط توليد فيلتر هواي خودرو استفاده مي شود.

ادامه مطلب

ادامه مطلب

دستگاه چین کن کاغذ

يکی از مهمترين دستگاه هايی که می تواند تاثير زيادی در پروسه تولید فیلتر هوا و کاغذ فیلتر داشته باشد، دستگاه چین کن کاغذ می باشد.
دستگاه چین کن کاغذ دستگاهی است که به وسیله آن می توان رول کاغذ مخصوص فیلتر هوا را به کاغذ های چین خورده تبدیل کرد و از آنها در ساخت فیلتر هوا استفاده نمود.

روش کار دستگاه چین کن کاغذ :

ابتدا کاغذ با عرض و ضخامت دلخواه را در قسمت رل باز کن دستگاه چين کن قرار داده می شود.
پس از آن رل توسط ميله‌ های راهنما به سمت غلطک دستگاه هدایت می شود.
غلطک در اینجا وظيفه علامت گذاری روی کاغذ فیلتر و مشخص نمودن ارتفاع کاغذ
و مشخص نمودن کناره های کاغذ جهت چسب و در نهایت تعداد چين کاغذ فيلتر را به عهده دارد.

يکی از آيتم های بسيار موثر در کيفت کاغذ فیلتر هوا‏، غلطک دستگاه چین کن می باشد.
هنگام علامتگذاری، چنانچه غلطک از استانداردهای ماشين‌ کاری بهره نبرده باشد و در کارگاه های غير صنعتی مونتاژ و توليد شده باشد،
مشکلات بسياری را برای کاغذ فیلتر بوجود می آورد که باعث ترک زدن يا سوراخ‌ های بسيار ريز می شود،
که باعث می شود نتواند آيتم گرد و غبار که يکی از آيتم‌ های مهم در آزمايش کاغذ فیلتر هوا است را با موفقيت بگذراند.

پس از خروج کاغذ از زير غلطک دستگاه توسط کشنده ها و ميله های هدايت کننده يا همان لاينيير چسب زده می شود.
چسب مورد استفاده در کاغذ به علت اين می باشد که پس از اين که کاغذ توسط ماردون کنار هم قرار مي گيرد باز نشود و بطور يکنواخت کنار هم قرار گيرد.
سپس وارد مرحله تا خوردن می شود و توسط قسمت مکانيکی تا خورده می شود که قسمت بسيار حساسی است.
بعد از اين مرحله به قسمت کشنده يعنی وارد ماردون دستگاه چین کن کاغذ می شود.
ماردون يک حالت مارپيچ است که از هر لحاظ با کاغذ تطابق کامل دارد.
جنس ماردون‌ ها الزاما بايد خاص و کاملا آلياژی باشد و از روش ماشين‌ کاری دقيق و بی نقص بهره برده باشد تا دچار مشکل نشود.

پس اينکه از قسمت ماردون عبور کرد کار تقريبا تمام شده است.
در انتها توسط اپراتور علامتگذاری شده يا توسط دستگاه به صورت اتوماتيک برش می خورد.
سيستم برش بايد بقدری دقيق و بی نقص باشد که هنگامی که کاغذ چين شده در حال عبور است
به هيچ وجه تداخل پيدا نکند زیرا باعث ضايعات و خرابی بسيار می گردد.

ادامه مطلب

فيلتر هوا چيست

همانطور كه از معناي كلمه اي فيلتر مشخص مي باشد، فيلتر هوا نيز مانعي مي باشد،
كه براي منع ورود بسياري از ذرات و غبارها مانند گرد و خاك، گرده، كپك هاي قارچي و باكتري به داخل شي و يا اشيايي استفاده مي شود.

مي توان فيلتر هوا را نيز به اين صورت تعريف كرد؛ فيلتر هوا يا در اصطلاح انگليسي Air filter جهت از بين بردن و مانع شدن از ورود ذرات معلق در هوا به كار مي‌روند و بيشترين استفاده ي آن در صنعت خودرو سازي و ماشين ها مي باشد.
فيلتر هاي هوا در وسايلي مثل سيستم هاي تهويه و موتورها همانند موتور ديزل ژنراتور  و ژنراتور گازي نيز استفاده مي شود.

فيلتر هوا

فيلتر هوا از چه موادي ساخته مي شود ؟

بسياري از فيلتر هاي هوا از كاغذ يا اصطلاحا سلولز كه با فيبرهاي مصنوعي تركيب شده اند ساخته مي شوند.
آنها اكسيد سيليسيم و ساير ذرات آلوده را به خود جذب مي كنند و اين ذرات با بافت فيلتر تركيب مي شوند.
نوعي فيلتر هوا ذرات آلوده ۵ تا ۶ ميكروني و بزرگتر را جذب نموده،
و همچنين قادر است ۸۰ تا ۹۰ درصد ذراتي كه كوچكتر از ۲ ميكرون هستند را جذب خود نمايد.
بعضي از بهترين فيلترهاي هوا مي توانند تمامي ذرات ۲ ميكروني و بزرگتر و اكثر ذرات ۱ ميكروني را در خود نگه دارند.
فيلتر هايي كه داراي جاذب يا كاتاليزور هايي مثل ذغال (كربن) هستند،
مي توانند بو و آلودگي هايي مثل ذرات ارگانيك فرار يا گازهاي اوزون را نيز از بين ببرند.

بعضي از سازه ها مثل ناو هاي هواپيمايي و ماهواره ها و شاتل هاي فضايي،
از فيلتر هاي فايبرگلاس پشم شيشه اي يا فيلتر كاغذي گالوانيزه استفاده مي كنند.

يونيزه كننده هاي هوا از فيلتر يا الماني استفاده مي كنند كه با استفاده از جريان الكتريكي ثابت ذرات گرد و غبار را جدا مي كند. هواكش هاي محفظه اي احتراق داخلي موتورها و كمپرسورهاي هوا مي تواند از هر سه نوع فيلتر كاغذي، فوم يا كتان باشد.

از فيلترهاي oil bath ديگر استفاده نمي شود.
فناوري فيلتر هاي هواكش توربين هاي گازي پيش رفت چشم گيري در اين چند سال اخير داشته اند.
كه اين به دليل بهبود آيروديناميك و ديناميك سيالات كمپرسورهاي توربين هاي گازي بوده است.

ادامه مطلب

ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد