درباره فیلتر هوا

درباره فیلتر هوا چه می دانید؟ فيلتر هوا وسيله ای است که درخودرو، بر سر راه هوای ورودی به موتور قرار می گيرد

۱٫ذرات و ناخالصی های موجود در هوا را جذب می کند ۲٫ ميزان هوای مجاز ورودی به موتور را تنظيم می کند.

فیلتر هوا

درباره فیلتر هوا

فيلتر هوا و موتور خودرو:

بدون فيلتر هوا مقادير بسيار زيادی از ذرات آلاينده، قادرند اجزای مهم موتور مانند: سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ ها ی پيستون و… بدنه داخلی سيلندر را شديدا دچار سايش و فرسايش نمايند. ذرات متفاوت با اشکال واندازه های متفاوت مثل ماسه، گرد و غبار، دوده، گرده، رطوبت و… درهوای ورودی به موتور وجود دارد که در صورت عدم جلوگيری از ورود آن ها به موتورباعث بروز صدمات جدی به موتور می گردند، فيلتر های هوا از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيری کرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت ازموتورمی گردد.

فيلتر هوا و مصرف بنزين:

فيلتر کثيف و نامناسب باعث افزايش ميزان مصرف بنزين می گردد. به دليل بالابودن هزينه سوخت ، تعويض دير هنگام فيلتر هوا و نيز غير استاندارد بودن آن، از نظر اقتصادی برای دارندگان اتومبيل مقرون به صرفه نمی باشد.

فيلتر هوا و حفاظت از محيط زيست:

در اثر کثيف بودن و نامرغوب بودن فيلتر هوا ،بنزين به صورت ناقص می سوزد و ناقص سوختن بنزين، آلودگی شديد هوا را به دنبال دارد.

عمرمفيد فيلتر هوا:

آیا درباره فیلتر هوا و عمر آن اطلاع دارید ؟ تمام فيلتر های هوا، عمر محدودی دارند، که پس از آن بايد تعويض و به درستی جايگزين شوند. استاندارد تعويض فيلتر هوا بين ۳ تا ۵ هزارکيلومتر ميباشد. به کار بردن فيلتر نامرغوب و غير استاندارد علاوه بر افزايش زياد مصرف سوخت می تواند صدمات زيادی را به موتور اتومبيل وارد سازد.

تولید فیلتر هوا

درباره فیلتر هوا

جايگاه فيلتر هوا:

محل جايگيری فيلتر هوا و شکل آن در اتومبيل های مختلف، متفاوت است. درصورتی که فيلتر هوا در اين جايگاه به درستی قرار نگيرد و درزهای آن به طورصحيح بسته نشود، هوای ورودی به جای عبور از سطح کاغذ از ميان درزها، واردموتور شده و عمل فيلتراسيون انجام نمی شود.
در نتيجه به مرور زمان باورود انواع ذرات معلق در هوا به درون موتور ،علاوه بر فيلتراسيون نامناسب،آسيب های بسيار جدی به بدنه سيلندر ها و پيستون ها وارد می آيد.

درباره فیلتر هوا

درباره فیلتر هوا

-ظرفیت فیلتر هوا به چه معناست؟

به مقدار گرد و غباری که فیلتر می تواند، پس از پالایش هوا بدون برگرداندن آن به جریان هوای ورودی موتور در خود نگه دارد ظرفیت فیلتر گویند.
باپر شدن ظرفیت فیلتر زمان تعویض آن فرا می رسد. این مقدار در یک منطقه پرگرد و غبار همچون خاورمیانه حدودا ٥٠٠٠ کیلومتر برای فیلترهای کاغذی میباشد.

-هوادهی فیلتر به چه معناست؟

حجم هوایی که در واحد سطح از فیلتر در واحد زمان می گذرد را دبی هوای گذری می نامند و با مقیاس فوت مکعب در دقیقه اندازه گیری می کنند. بطور مثال یک فیلتر هوای معمولی خوب برای پارسelx در حدود ۳۱۹ فوت در دقیقه هوادهی دارد.

-هوا دهی بالا چه نقشی در کارکرد موتور خودرو دارد؟

هوادهی بالا به معنی مقاومت کمتر فیلتر هوا در برابر جریان عبوری از فیلترو ورودی به موتور می باشد. این بدین معناست که موتور نیروی کمتری برای مکش هوا به داخل خود به کار می برد و در واقع اتلاف نیرو کم می شود. همچنین امکان رسیدن هوای کافی بنا به مقدار مورد نیاز موتور ،به معنی اکسیژن بیشتربرای احتراق سوخت در موتور می باشد و این به معنی بالا رفتن راندمان موتورو افزایش قدرت خروجی آن می باشد.

-اهمیت راندمان فیلتر های هوا در چیست؟

موتور خودرو یک محیط بسته است که تنها هوا و بنزین به آن وارد می شود. ورود ذرات میکرونی غبار هوا به داخل محوطه اتاق انفجار و چسبیدن به جداره سیلندر آنها به مرور زمان تحت سایش قطعات متحرک که با فشار بالا در موتور در تحرک هستند مانند ذرات کوچک سنباده عمل کرده و اصطکاک موتور و کوتاه شدن عمر آن را باعث می شود.

-اگرهوای ورودی بدون مقاومت،افزایش قدرت به ارمغان می آورد پس چرا اصلا فیلتر هوا برای موتور قرار دهیم؟

اول آنکه بدلیل جواب سوال قبلی ، عدم استفاده از فیلتر هوا برای موتوربسیار خطرناک می باشد، از طرف دیگر فشار داخلی منیفولد ورودی توسط سنسورهایی کنترل می شود که این فشار می بایست در نقطه بهینه طراحی موتور باشد و همچنین وجود پدیده ای به نام ضربات پالس ورودی(pulse induction) که در صورت عدم وجود آن سیلندر به خوبی پر نخواهد شد.

– آیا فیلتر هوا باعث مصرف سوخت می شود؟

بدلیل بالا رفتن راندمان موتور و احتراق کامل تر امکان استفاده مناسب ازسوخت فراهم می شود و در واقع موتور در دور پایین تر با باز شدن کمتر دریچه گاز ، بنزین یا گازوییل به قدرت موتور مورد نظر می رسد. در صورت رانندگی درشرایط مطلوب بطور متوسط ۳۰% کاهش مصرف سوخت اندازه گیری شده است.
-کثیف بودن فیلتر هوا چقدر می تواند در مصرف سوخت موثر باشد؟
این مسئله به قدری مهم است که اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت ۸۰کیلومتر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریبا نیم کیلومتر کمترجلو میروید. مثلا خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل ۱۵ کیلومترجلو میرود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف میکند ولی معادل ۱۴٫۵ کیلومتر جلو میرود.
شما می توانید با تعویض به موقع فیلترهوا و استفاده از فیلتر استاندارد ضمن سالم نگه داشتن و بالا بردن عمر مفیدموتور خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهید.

منبع : صنعت سبز