چک کردن فیلتر هوا : در این مقاله می خواهیم راه کاری برای چک کردن فیلتر هوا به شما آموزش دهیم تا شما نیز به راحتی بتوانید فیلتر هوای خودروی خود را بررسی کنید و مقداری زمان عمر مفید آن را افزایش دهید و یا اگر نیاز به تعویض فیلتر هوا دارید، به راحتی این زمان را مشخص نمایید.

برای چک کردن فیلتر هوا و بررسی فیلتر هوا ، ابتدا درپوش آن را باز کنید. سپس فیلتر هوا را درآورده و در برابر تابش نور قرار دهید. اگر فیلتر هوا خیلی تیره و پرتوهای عبوری از آن کم باشند ، نشانه گرفتگی بیش از حد فیلتر هوا می باشد و باید آن را تعویض نمود.

ضربه زدن به فیلتر هوا بر روی یک سطح صاف و یا با استفاده از مکنده می توان اندکی عمر آن را تمدید کرد و با کاهش رسوبات قسمت های گرفته شده ، تا حدی منافذ آن قسمت ها را باز نمود. انجام این کارها رسوبات سطحی را برطرف می کند ولی برای جداسازی ذراتی که با بافت فیلتر ترکیب شده اند ، سودی ندارد.

نکته ی مهم : هرگز المنت فیلتر کاغذی خشک را نشویید ، زیرا این کار سبب خرابی فیلتر می شود.

نوع دیگری از فیلتر هوا از جنس کتان است که البته در بازار رواج کمتری دارد. المنت فیلتر هوا کتانی قابلیت فیلترینگ ( جذب ذرات ) کمتری نسبت به فیلتر هوا کاغذی دارد. بنابراین مردم فیلتر کاغذی را به سبب بهبود جریان هوا و افزایش قدرت موتور ترجیح می دهند. ذرات معلق در هوا به این دلیل که المنت فیلتر هوای کتانی با روکش شفافی از روغن اسپری شده پوشیده شده است، به المنت می چسبند.اگر در موتورهایی که به سنسور جریان جرمی هوا مجهز می باشند، مقداری از روغن فیلتر بر روی این سنسور رسوب کند ، عملکرد صحیح آن را تحت الشعاع قرار می دهد.

روغن سنسور را آلوده می کند که نتیجه آن گمان اشتباه عنلکرد نادرست سنسور است. در واقع سنسور همواره جریان جرمی کمتر از حد معمول را گزارش می دهد. عواقب این امر بد کار کردن موتور و امکان روشن شدن لامپ اخطار موتور است. المنت فیلتر هوا کتانی قابل شستشو بوده و بایستی پس از شستشو روغن کاری شود. اگر موتور خودروی شما دارای سنسور جریان جرمی هوا است ، باید در هنگام روغن کاری المنت ها در مصرف روغن بسیار دقت و مضایقه کنید.

با توجه به مواردی که در مورد زمان تعویض فیلتر هوا به شما گفتیم، باید دقت داشته باشید که در صورت چک نکردن فیلتر هوای خودروی خود، شما می توانید باعث کم شدن زمان عمر موتور خودروی خود شوید. پس اگر قصد این را دارید که موتور خودروی شما بهترین عملکر را داشته باشد، بهتر است در سریع ترین زمان ممکن اقدام به تعویض فیلتر هوای خودروی خود نمایید.

منبع : صنعتگران سبز