همانطور كه از معناي كلمه اي فيلتر مشخص مي باشد، فيلتر هوا نيز مانعي مي باشد،
كه براي منع ورود بسياري از ذرات و غبارها مانند گرد و خاك، گرده، كپك هاي قارچي و باكتري به داخل شي و يا اشيايي استفاده مي شود.

مي توان فيلتر هوا را نيز به اين صورت تعريف كرد؛ فيلتر هوا يا در اصطلاح انگليسي Air filter جهت از بين بردن و مانع شدن از ورود ذرات معلق در هوا به كار مي‌روند و بيشترين استفاده ي آن در صنعت خودرو سازي و ماشين ها مي باشد.
فيلتر هاي هوا در وسايلي مثل سيستم هاي تهويه و موتورها همانند موتور ديزل ژنراتور  و ژنراتور گازي نيز استفاده مي شود.

فيلتر هوا

فيلتر هوا از چه موادي ساخته مي شود ؟

بسياري از فيلتر هاي هوا از كاغذ يا اصطلاحا سلولز كه با فيبرهاي مصنوعي تركيب شده اند ساخته مي شوند.
آنها اكسيد سيليسيم و ساير ذرات آلوده را به خود جذب مي كنند و اين ذرات با بافت فيلتر تركيب مي شوند.
نوعي فيلتر هوا ذرات آلوده ۵ تا ۶ ميكروني و بزرگتر را جذب نموده،
و همچنين قادر است ۸۰ تا ۹۰ درصد ذراتي كه كوچكتر از ۲ ميكرون هستند را جذب خود نمايد.
بعضي از بهترين فيلترهاي هوا مي توانند تمامي ذرات ۲ ميكروني و بزرگتر و اكثر ذرات ۱ ميكروني را در خود نگه دارند.
فيلتر هايي كه داراي جاذب يا كاتاليزور هايي مثل ذغال (كربن) هستند،
مي توانند بو و آلودگي هايي مثل ذرات ارگانيك فرار يا گازهاي اوزون را نيز از بين ببرند.

بعضي از سازه ها مثل ناو هاي هواپيمايي و ماهواره ها و شاتل هاي فضايي،
از فيلتر هاي فايبرگلاس پشم شيشه اي يا فيلتر كاغذي گالوانيزه استفاده مي كنند.

يونيزه كننده هاي هوا از فيلتر يا الماني استفاده مي كنند كه با استفاده از جريان الكتريكي ثابت ذرات گرد و غبار را جدا مي كند. هواكش هاي محفظه اي احتراق داخلي موتورها و كمپرسورهاي هوا مي تواند از هر سه نوع فيلتر كاغذي، فوم يا كتان باشد.

از فيلترهاي oil bath ديگر استفاده نمي شود.
فناوري فيلتر هاي هواكش توربين هاي گازي پيش رفت چشم گيري در اين چند سال اخير داشته اند.
كه اين به دليل بهبود آيروديناميك و ديناميك سيالات كمپرسورهاي توربين هاي گازي بوده است.

فيلتر هواي كابين :

فيلتر هواي كابين خودرو معمولا فيلتر pleated paper است كه در خروجي هواكش بخش مسافرين قرار گرفته است.

برخي از اين فيلتر ها مستطيل شكل و شبيه به فيلترهاي هواي محفظه ي احتراق هستند.
بقيه آن ها به فرمي ساخته مي شوند كه متناسب فضاي در نظر گرفته شده براي هواكش هاي خاص بكار رفته در وسايل باشد.

اولين شركت اتومبيل سازي كه از يك فيلتر ديسپوزبل براي تميز كردن سيستم تهويه استفاده كرد Nash Mototrs بود كه در سال ۱۹۴۰ از اين مدا رونمايي كرد يا اين فنائري را معرفي كرد.

اين قطعه جديد با وجود فوايد زياد خيلي به چشم نيامد.
فيلتر هايي كه بخاطر آلودگي، كثيف يا دچار گرفتگي شده اند جريان هوايي كه از دريچه هاي كابين مي آيد را به طرز چشم گيري كاهش مي دهند.

همچنين مواد آلرژي زا را وارد جريان هواي كابين مي كند و از آنجايي كه دماي هواي كابين به شدت جريان هواي گذرنده از مركز گرم كننده يا تبخير كننده يا هر دو بستگي دارد، تا اندازه زيادي كاركرد مثبت سيستم تهويه و گرم كنندگي هوا را كاهش مي دهد.

سازندگان تا حدودي توانستند عملكرد ضعيف اين فيلتر ها را با استفاده نكردن از MERV بهبود بخشند.
كه برخي به اشتباه گمان مي كنند اين فيلتر ها از نوع HEPA هستند.

فيلتر هواي موتور محفظه احتراق داخلي :

فيلتر هواي محفظه احتراق اجازه نمي دهد كه ذرات ساينده وارد سيلندرهاي موتور شود.
ذراتي كه باعث استهلاك مكانيكي وسيله و آلودگي روغن مي شود.

بيشتر سوخت هايي به وسيله نقليه تزريق مي شود از يك فيلتر pleated paper عبور داده مي شود كه به شكل يك صفحه تخت است.

اين فيلتر معمولا درون يك جعبه پلاستيكي كه متصل به دريچه گاز به همراه دودكش است قرار دارد.
وسيله هاي قديمي تر كه از كاربراتور استفاده مي كنند يا از دريچه گازشان بعنوان محل تزريق سوخت استفاده مي شود.

معمولا از فيلترهواي استوانه اي استفاده مي كنند كه غالبا چند اينچ (اينچ = ۲٫۵۴ سانتي متر) ارتفاع،
و بين ۶ اينچ (۱۵۰ ميلي متر) و ۱۶ اينچ (۴۱۰ ميلي متر) قطر دارد.

اين فيلتر بالاي كاربراتور يا دريچه گاز قرار مي گيرد و درون يك ظرف فلزي يا پلاستيكي قرار دارد،
كه مي تواند جزيي از سيستم انتقال هوا نيز باشد تا بسته به موقعيت هواي سرد و يا گرم ورودي را در اختيار قرار دهد.

فيلتر با يك در فلزي يا پلاستيكي ايمن سازي شده است.
به كل اين واحد (فيلتر و ظرفش) تميز كننده هوا مي گويند.

منبع : صنعت سبز